“Satış mesleğinde sürdürülebilir başarı oluşturmanın anahtarı; sistem odaklı bir çalışma düzeni kurmaktır.”
Satış, bir sistem işidir. Sistemli, disiplinli bir çalışma düzeni bu meslekte sürdürülebilir başarı için olmazsa olmaz ilkelerden biridir. Satış mesleğinde şartlar ne getirirse getirsin, kurulmuş bir sistem üzerinden ilerleyen çalışanların şansı daha yüksek olacaktır. Sistemsiz, gelişigüzel çalışanların çıkardığı sonuçlar ise sıradandır. Ayrıca sistemli çalışmak, işleri ölçmek ve işler kötü gittiğinde bir analiz yapabilmek için de oldukça önemli bir çalışma yaklaşımıdır.
Peki nedir sistem odaklı çalışmak? Satış sürecinde disiplinli bir şekilde uygulanması gereken bazı sistem odaklı yaklaşımlar aşağıdaki gibidir:
Potansiyel müşterilere yönelik: Şüphesiz ki, satış başarısının ilk adımlarından biri, doğru potansiyel müşterilere ulaşmaktır. Eski müşterileri elde tutmaya, çapraz satış ve satış artırma faaliyetlerine odaklanmaya ve yeni müşteriler elde etmeye yönelik bir sistem geliştirmek, satış temsilcisinin en büyük kalkanlarından biridir. Satış sorumlusunun gün/hafta başında kendisine aşağıdaki soruları sorması ve ulaşılabilir bir aksiyon planı oluşturması gerekir:
Telefon sunumlarına yönelik: Rakiplerden farklı, verimli, ihtiyaca yönelik, enerjik telefon sunumları, ilgili çalışana, henüz satış görüşmesinin başında, çok önemli fayda sağlar. Rakiplere göre öne çıkarır. Çalışanın, aynı işi birçok kişinin sıradan yaklaşımlarla yaptığını düşünmesi ve onlardan farklı bir strateji geliştirmesi gerekir. Satış çalışanının telefon sunumlarında sistemli bir şekilde hareket edebilmesi için aşağıdaki soruları gün/hafta başında kendisine sorması ve uygulanabilir bir aksiyon planı oluşturması gerekir:
İhtiyaç oluşturmaya yönelik: Günümüzde birçok satış sunumu, yeterince ihtiyaç oluşturulamadığından başarısızlıkla sonuçlanıyor. Satış çalışanlarının, güçlü sorular geliştirememesi, gereğinden fazla konuşması veya satışa konu olan ürünün/hizmetin kalitesini aşikâr var sayması, ihtiyaç analiz formlarının kullanılmaması en sık yapılan hatalar arasında yer alıyor. Çalışanın satış görüşmesinin öncesinde ihtiyaç oluşturmaya yönelik hazırlık soruları aşağıdakiler gibi olabilir:
İtirazları yenmeye yönelik: İtirazlar, hemen hemen her satış görüşmesinin ayrılmaz bir parçasıdır. Satış temsilcisinin itirazlara hazırlıklı yakalanması, profesyonel tutum ve itirazları bertaraf etmek açısından çok ama çok önemlidir. İtirazlarda daha güçlü bir stratejik yaklaşım için, bol bol hazırlık gerekir. Aşağıdaki sorular sonrasında etkin bir aksiyon planı oluşturmak, satış çalışanının ilgili görüşmelerden zaferle çıkma ihtimalini önemli oranda yükseltecektir:
Satış çarkının maddeleri sadece yukarıdakilerle sınırlı değil tabii ki. Satış mesleğinde mesleki bir ün geliştirmek isteyen çalışan, tüm satış sürecine yönelik yukarıdakilere benzer bir şekilde bir sistem geliştirmelidir. Satış çalışanının etkin bir satış sistemi geliştirememe nedenlerinden bazıları ise aşağıdakiler olabilir:
Eğitim programlarımız ile ilgili daha detaylı bilgi sahibi olmak ve eğitimlerimizin size sunduğu fırsatları öğrenmek için lütfen katılın.